AktualnościPrace i dokumenty RegionuInformacje dla związkowcówSzkolenia
Komisja Krajowa
Informacje dla związkowców
Zwrot prezentów do sklepu
2010-12-28
Zwrot prezentów do sklepu
Co zrobić, gdy upominek, który dostaliśmy, nie przypadł nam do gustu? Czy można go zwrócić do sklepu?

 

Przepisy Kodeksu Cywilnego pozwalają na zwrot kupionych rzeczy jeśli te mają wady, o których sprzedawca nie poinformował przy sprzedaży. Co oznacza, że jeżeli kupiona rzecz ma nieodpowiedni rozmiar lub kolor, to nie można jej zwrócić. Wada to usterka zmniejszająca wartość lub użyteczność wynikającą z przeznaczenia rzeczy, albo jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym – i to są wady fizyczne. Robiąc zakupy w sklepie najczęściej mamy do czynienia właśnie z wadami fizycznymi.

Jeżeli sprzedana rzecz ma wady to kupujący może :

- odstąpić od umowy,

- żądać obniżenia ceny, jednak jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni towar na wolny od wad lub naprawi towar to nie można odstąpić od umowy. Jeśli więc urządzenie nie działa a sprzedawca je od razu wymieni to nie można zrezygnować z umowy chyba że już wcześniej urządzenie było wymieniane.

Tak więc zwracając do sklepu nietrafiony prezent musimy pamiętać, że rękojmia sprzedawcy czyli odpowiedzialność obejmuje wyłącznie towar z wadami. Wiele sklepów zgadza się jednak na zwrot towarów pełnowartościowych pod pewnymi warunkami najczęściej w określonym terminie, w oryginalnym opakowaniu i z paragonem ale jest to dobra wola sprzedawcy i trzeba się upewnić że można zwrócić towar. Czyli można zwrócić spodnie z zepsutym zamkiem ale za małe spodnie będą przyjęte przez sprzedawcę tylko za jego zgodą.

Czym się różni rękojmia od gwarancji ?

Z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca, natomiast gwarancję wystawia inna osoba niż sprzedawca najczęściej producent. W takiej gwarancji producent zobowiązuje się do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Można sobie wybrać, z którego uprawnienia chce się korzystać czy z rękojmi czy z gwarancji.

 

 

NSZZ Solidarność Region Wielkopolska Płd. - Kalisz, ul. 3 Maja 13A/1, tel. (62) 767 11 14, tel./fax (62) 767 11 76, email: region@solidarnosc.kalisz.pl | tel-wd.com created